E-mail

 

BIZANTINUM
BIZANTINO

MUSLIM
 MUSULMANO

ITALIAN
ITALIANO

FRENCH
FRANCESE

GENERAL COMMENTS

This collection starts at the beginning of our epoca when the literary fonts regarding textiles are sufficiently rich to document the history of the art and industry of decorated textiles.

The art of decorating silk is, amongst all the other arts, that which permits us to follow the development of the decoration which constitutes a type of synthesis, far more than the other arts, being both, preeminently, intimate and useful, reflecting the spirit of the times.

Luxury is the consequence of wealth and silk essentially represents this wealth, therefore it is not surprising that, over the years, the textile industry was found in those towns where, either due to the conquest of arms or of the spirit, there existed a prevailing position. The history of decorated silk may be divided into four great periods known as:

  • Roman-bizantium

  • Muslim

  • Italian

  • French

As with all civilisations, in order to reach their original expression, these periods had to pass through two phases: that of copying and the adaptation of the prevailing artistic form at that time and then that of creation, together with all the direct influences of the past. The simple aspect of a significantly large series of textile documents allows us to define them as Western or Eastern.

All decorated textiles which give the impression of a relief, where the decoration seems to break away from the background are usually from the West. To the contrary, if the decoration seems fused to the background, giving it a flat aspect then it is from the East. As a matter of fact, whilst in the West there is a search for a plastic and realistic representation, giving the represented object length, width and thickness, in the East the third dimension is missing,consequently the representation remains flat.

GLOSSARIO - GLOSSARY

OSSERVAZIONI GENERALI

Questa rassegna incomincia dall'inizio della nostra Era, cioè da quando le fonti documentali tessili e letterarie sono sufficientemente ricche per documentarci l'arte e l'industria del tessuto decorato.
L'arte del decoro delle stoffe di seta è, forse fra tutte le arti, quella che permette di meglio seguire l'evoluzione dell'ornamento di cui costituisce una sorte di sintesi; più delle altre arti, essendo per eccellenza intima ed utile, riflette meglio lo spirito dei tempi.
  Essendo il lusso una conseguenza della ricchezza e le stoffe di seta essenzialmente manifestazioni del lusso, non è sorprendente affermare che l'industria tessile serica, in ogni epoca, si trova localizzata in quei paesi che, per conquiste d'armi o di spirito, hanno avuto una posizione preponderante.
Nel corso della nostra Era, la storia delle sete decorate si presta ad essere divisa in quattro grandi periodi che si chiamano:

  • Romano-bizantino

  • Mussulmano

  • Italiano

  • Francese

Come le civilizzazioni in generale, anche questi periodi, per arrivare alla loro originale espressione, passano attraverso due fasi: quella della copia e dell'adattamento delle forme artistiche imperanti al momento e quella della creazione affrancata da tutte le influenze dirette del passato.
Il semplice aspetto di una serie di documenti tessili, di significativa entità, sovente è sufficiente per definirli orientali od occidentali.
In generale, tutti i decori tessili che danno l'impressione del rilievo, nei quali l'ornamento sembra staccarsi dal fondo, saranno di fattura occidentale. Al contrario, se il decoro sembra fuso nel fondo e dare all'insieme un aspetto appiattito, la stoffa ha buone probabilità di essere orientale. In effetti, mentre in Occidente si ricerca la rappresentazione plastica e realistica, conferendo all'oggetto rappresentato un' altezza, una larghezza ed uno spessore, in Oriente la terza dimensione, quella dello spessore, sfugge, e di conseguenza la rappresentazione dell'oggetto resta piatta.

.